Drukuj
Kategoria: Mistrzowie Kodowania
Odsłony: 4192

 

Podsumowanie CodeMix 2016

codemix2016

08 grudnia 2016 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Stargardzie odbyła się w ramach ogłoszonego prze Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Cyfryzacji i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego: Pilotażowego wdrożenia programowania w edukacji formalnej „Konferencja – wojewódzkie warsztaty programowania dla dyrektorów i nauczycieli klas I-VI SP i gimnazjum CodeMix – Od zabawy i myślenia algorytmicznego do programowania aplikacji”. Wydarzenie to zostało objęte patronatem honorowym Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty oraz Prezydenta Miasta Stargard. Patronem medialnym było Radio Stargard. Organizatorami przedsięwzięcia byli: Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty, ZSO Stargard, SP 48 im. WOP w Szczecinie, Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania. Partnerem wydarzenia była firma wspierająca edukację w nauce programowania „Edu Sense”. Na konferencję przyjechało ponad 100 nauczycieli z całego województwa zachodniopomorskiego. Honorowymi gośćmi były: Zastępca Prezydenta Miasta Stargard – Pani Ewa Sowa, specjalista do spraw innowacji Zachodniopomorskiego Kuratorium Oświaty – Pani Teresa Kosmaczewska oraz Dyrektor Szczecińskiego Collegium Informatycznego – Pani Alicja Kwiatek. W ramach konferencji odbyły się warsztaty skierowane do nauczycieli trzech etapów edukacyjnych nauczyciele klas : I-III, IV-VI i Gimnazjum..

Tematyka spotkania obejmowała min.

  1. Programowanie bez komputera (unplugged) – korzyści, przykłady, doświadczenia, rozwiązania metodyczne: m.in. z użyciem maty edukacyjnej, zabawek.
  2. Darmowe aplikacje, platformy i otwarte zasoby edukacyjne do nauki programowania, metodyka wprowadzania technologii w proces edukacyjny dziecka – z użyciem tabletów i komputerów.
  3. Od unplugged do Scratcha Juniora (specyfika wizualnego interfejsu, podstawowe użyteczności Scratcha Juniora, filozofia języka, połączenie z treściami dydaktycznymi innych przedmiotów, praca z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych).
  4. Roboty – OZOBOTY,  prezentacja rozwiązań w obszarze robotyki – EduSense.
  5. Język programowania Scratch (specyfika wizualnego interfejsu, podstawowe użyteczności Scratcha, filozofia języka i platformy Scratch, konta nauczycielskie, połączenie z treściami dydaktycznymi innych przedmiotów, praca z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych).
  6. Roboty – prezentacja różnych rozwiązań w obszarze mechatroniki i robotyki (w odniesieniu do najnowocześniejszych narzędzi dostępnych na rynku edukacyjnym). Metodyka zajęć wykorzystujących robotykę i mechatronikę.
  7. Pocket Code – pomost pomiędzy Scratchem a App Inventorem, poznanie możliwości związanych z wykorzystaniem funkcji peryferyjnych urządzeń mobilnych (akcelerator, kamera itp.).
  8. App Inventor – pomost pomiędzy językiem wizualnym, a językiem tekstowym. Interfejs użytkownika, możliwości i ograniczenia techniczne. Tworzenie aplikacji mobilnych. Modele korzystania z AI: metodyka projektowa, idea startupów, User Experience Design (projektowanie aplikacji z uwzględnieniem potrzeb użytkownika), zwinna metodyka (modele współpracy zespołów projektowych), Apps for Good (proces od idei do produktu i jego dystrybucji), przykłady realizacji projektów w gimnazjum, nauczyciel, jako menedżer procesu uczenia się uczniów.

Warsztaty były prowadzone i wspomagane przez:

Dodatkowo specjalnie na to wydarzenie uczniowie ZSO Stargard ( Piotr Czurak, Sebastian Janota, Karol Jurski,  Mateusz Kopacki, Jan Procherea)   przygotowali stoisko, na którym prezentowali swoje umiejętności z zakresu  programowania. Jeden z uczniów – Karol Jurski ( uczeń klasy III gimnazjum i jednocześnie słuchacz ZUT WI w Szczecinie)– pomagał również w prowadzeniu warsztatu z App Inventora dla nauczycieli.

Konferencja przebiegła w przyjaznej atmosferze. Warsztaty obejmowały wiele zagadnień, a uczestnicy wytrwale i aktywnie brali w nich udział. Podczas przerwy na poczęstunek, który ufundowany został przez Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty, nauczyciele mieli możliwość podzielenia się ze sobą wrażeniami i doświadczeniami z zakresu programowania.

Inicjatorki konferencji Joanna Szczecińska i Anna Rakowska składają podziękowania wszystkim przybyłym gościom i uczestnikom za udział w konferencji. Dziękujemy Państwu Alicji i Jackowi Kwiatek z SCI w Szczecinie za wypożyczenie robotów,  Pani Teresie Kosmaczewskiej z Kuratorium Oświaty w Szczecinie,  trenerom Mistrzów Kodowania, Edu Sense, Dyrekcji SP 48 w Szczecinie, Dyrekcji ZSO Stargard i wszystkim nauczycielom,  pracownikom administracji i obsługi, uczniom tej szkoły za pomoc w organizacji tego wydarzenia. 

Zapraszamy do obejrzenia 1 galerii zdjęć

Zapraszamy do obejrzenia 2 galerii zdjęć